Mgr. Pavel Bár Ph.D.
Po absolvování gymnázia v Třebíči studoval politologii na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze a zároveň divadelní vědu na Filozofické fakultě UK. Postgraduální studium na pražské DAMU zakončil disertační prací o operetě a muzikálu v Československu po roce 1945, která následně vyšla knižně pod názvem Od operety k muzikálu. V současnosti se v rámci Ústavu teorie scénické tvorby DAMU profesně věnuje výzkumu historie a teorie zábavněhudebního divadla. Od října 2016 je souběžně dramaturgem souboru muzikálu Divadla J. K. Tyla v Plzni a jako takový se podílí na všech jeho inscenacích.
Odborně spolupracuje s tiskem, rozhlasem i televizí, články a studie publikoval především v časopisech DISK a Hudební rozhledy. Jeho texty vyšly též ve sbornících Generace a kontinuita, Co je české, to je hezké, Sláva a bída herectví, Městská divadla pražská v éře Oty Ornesta, Frejkovy Schovávané na schodech nebo 100 let Divadla Rokoko. V roce 2016 spatřila světlo světa jeho publikace Hudební divadlo Karlín: od varieté k muzikálu, rozsáhle mapující historii nejvýznamnější české operetní a muzikálové scény. Jeho zatím nejnovější kniha Herci a herectví v českém zábavněhudebním divadle vyšla v roce 2020.
V roce 2006 připravil v Muzeu hl. m. Prahy výstavu k výročí 125 let od otevření budovy Hudebního divadla Karlín, jejíž část je trvale instalována v karlínském divadle.
Od roku 2011 společně s Michaelem Prostějovským připravuje a moderuje pořad Muzikál expres Českého rozhlasu Dvojka, aktuálně vysílaný každé nedělní poledne.
Divadlu se věnuje také prakticky, v uplynulých letech dramaturgicky spolupracoval na inscenacích muzikálu Funny Girl (2011, 2014), Kiss Me, Kate (Kačenko, pusu!, 2016), Rebecca (2017), operet Orfeus v podsvětí (2012), Čardášová princezna (2013), jejíž libreto také nově přeložil, Krásná Helena (2013), Ples v opeře (2015) a také opery La nozze di Figaro (Figarova svatba, 2016).
S Lumírem Olšovským napsal libreto k muzikálu Fantom Londýna (2013), v pražském Divadle Hybernia uváděném pod názvem Přízrak Londýna (2015), který získal cenu „Grand Prize“ pro nejlepší muzikál na mezinárodním festivalu DIMF v jihokorejském Daegu. Je spoluautorem českých překladů operet Čardášová princezna, Madam Favart a muzikálů Billy Elliot a Něco shnilého!
Divadlu se věnuje také prakticky, v uplynulých letech spolupracoval jako externí dramaturg na inscenacích muzikálů Funny Girl (2011, 2014), Kiss Me, Kate (Kačenko, pusu!, 2016), Rebecca (2017), Oliver! (2023), operet Orfeus…
Je spoluautorem českých překladů operet Čardášová princezna, Madam Favart a muzikálů Billy Elliot, Něco shnilého!, Company (Přátelé) a Kinky Boots.