Korunovace Poppey
Claudio Monteverdi
Korunovace Poppey
Po úspěšném nastudování Monteverdiho první opery Orfeo přistupuje plzeňská opera k nastudování skladatelova dalšího významného operního díla – Korunovace Poppey, poprvé uvedeného v roce 1642 v Benátkách.
Opera bývá často označována jako první opera na historický námět, je to ovšem živý příběh plný intrik, vášní a násilností. Libretista Giovanni Francesco Busenello čerpal z Tacitových Letopisů. Římský císař Nerone zavrhne svou ženu Ottavii, protože má poměr s Poppeou, kterou nakonec korunuje císařovnou. V opeře najdeme i historickou postavu filosofa Seneky, napsanou pro hluboký bas, který na císařův příkaz spáchá sebevraždu. Vedle těchto postav je v opeře také celá řada dalších rolí, které do opery přinášejí komické prvky, např. chůva a dva vojáci. Opera bude nastudována na základě historicky poučené interpretace barokní hudby.
Tvůrci
- Hudební nastudování:
- Vojtěch Spurný
- Dirigent:
- Vojtěch Spurný
- Režie:
- Tomáš Ondřej Pilař
- Scéna:
- Petr Vítek
- Kostýmy:
- Aleš Valášek
- Světelný design:
- Daniel Tesař
- Dramaturgie:
- Zbyněk Brabec
- Choreografie:
- Martin Šinták
- Asistent režie:
- Jakub Hliněnský
- Hudební příprava:
- Maxim Averkiev, Martin Marek
- Nápověda:
- Eliška Ulrychová
- Inspicient:
- Petra Kuldová Tolašová
Osoby a obsazení
- Nerone:
- Filip Dámec / Vojtěch Pelka
- Poppea:
- Lucie Kaňková / Anastasia Terranova
- Octavia:
- Markéta Böhmová / Markéta Cukrová / Barbora de Nunes-Cambraia
- Ottone / 1. Senekův žák:
- Bedřich Lévi / Jan Mikušek
- Seneca:
- Josef Kovačič / Jaromír Nosek
- Arnalta:
- Jaroslav Březina / Tomáš Kořínek
- Lucano / Liberto / Tribun / 1. voják:
- Tomáš Kočan / Tomáš Lajtkep
- 2. voják / 2. Senekův žák / Nutrice:
- Ondřej Benek / Jan Tejkal
- 3. Senekův žák / Liktor / Konzul:
- Martin Blaževič / Václav Jeřábek
- Páže / Štěstěna:
- Andrea Frídová / Petra Tion, Minyoung Park
- Ctnost / Drusilla:
- Karolina Janů / Stanislava Mihalcová
- Láska (Amor) / Dvorní dáma:
- Marta Fadljevičová / Jana Piorecká
- Členové baletu DJKT, Členové Orchestru opery DJKT, Externí orchestr
Fotografie z inscenace
Autor fotografií: Martina Root
- Operu uvedeme v italském originále s českými titulky.
- Před každým představením se koná lektorský úvod ve Foyer Vendelína Budila, vždy půl hodiny před začátkem představení.
Napsali o nás
Monteverdiho Korunovace Poppey jako druhá premiéra nové operní sezóny
Na krásné, působivé scéně Petra Vítka, která navozuje psychologicky až terapeuticky uklidňující pocity, v dobrém smyslu slova realisticky pojaté, odvíjí Pilař děj především svou prací s herci, jejich pohybem, viditelně důsledným držením postavy, decentní charakterizací. Vše je na jevišti vypracované, vše působí promyšleně, de facto v duchu hudby. více
Jiří Fuchs, Klasika plus, 17. srpna 2020
Korunovace Poppey konečně zase českém jevišti
Režisér Tomáš Pilař se svými spolupracovníky Petrem Vítkem (scéna), Alešem Valáškem (kostýmy) a Danielem Tesařem (světelný design) vytvořili poutavé, nápady prošpikované divadlo, které zvedlo ze sedadel většinu premiérového osazenstva při závěrečném standing ovation. více
Václav Bečvář, Opera Journal, 18. srpna 2020
Odvážná plzeňská Poppea korunována bezchybnou hudbou
Po divadelní stránce je tedy vše v nejlepším pořádku tak, aby korunou všeho bylo usazené a jako švýcarské hodinky fungující hudební provedení. Orchestr i pěvci působí dojmem specializovaného barokního ansámblu, protože jsou vedeni zkušeným specialistou. Každý instrumentalista a zpěvák ví, co se od něho očekává, podrobuje se svérázu barokní interpretace, neupadá do rozpaků při snaze o rovnou pěveckou linku nebo o bezproblémové zdobení partů. více
Olga Janáčková, Harmonie, 19. srpna 2020
Skvělé představení, to se panu režiséru Pilařovi i ostatním tvůrcům i účinkujícím moc povedlo. Ovace ve stoje i řada opon svědčí o nezapomenutelném zážitku. Snad se dočkáme i třetí Monteverdiho opery na plzeňské scéně.
z reakcí diváků, Facebook, 16. srpna 2020