Figarova svatba aneb Bláznivý den
Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais
Nestárnoucí francouzská komedie plná intrik, nevěry, starých dluhů, práva první noci a pikantní obžaloby mocných. více
Po studiu na pražské konzervatoři nastoupila do souboru operety DJKT, kde ztvárnila přes dvacet osobitých rolí, mezi jinými Slečnu Kostovou v Kabaretu, Polly v Žebrácké opeře nebo Tornádo Lou v Limonádovém Joeovi. Účinkovala i v klubových inscenacích, například ve vzpomínce na Emila Františka Buriana Pojďte, lidi, do divadla nebo ve večeru šansonů a muzikálových melodií Ztráty a nálezy. Pro Klub DJKT režijně připravila hudební komedii Stalo se v dešti. Po úspěchu inscenace Lidožroutka v roce 1986, v níž Jana Kubátová poprvé spolupracovala s činohrou, dostala nabídku angažmá právě v tomto souboru. Činohra DJKT od té doby naplno využívá jejího komediálního talentu, odvaze k sebeironii i smyslu pro tragikomické podbarvení.
Kromě rolí vysloveně komediálních – zvláště v Cooneyho a Procházkových hrách, ale třeba i ve Wildově Jak je důležité míti Filipa – ztvárňuje postavy směšné a tragikomické (např. Teklu v Ženitbě), i těm ale ponechává obyčejnou lidskou, mnohdy poraněnou tvář. Smyslem pro realitu a praktickou důvěrou v kompromis vybavila další skupinu postav, nejzřetelněji Ginu Ekdalovou v dramatu Divoká kachna. Jako trpící ženu, která zakusila zradu a zklamání a své tragédii se poddala, vytvořila Madlenu Forestierovou v dramatizaci Miláček, podobně, ale v civilnějším, konverzačnějším duchu pojala postavu Bobby v české premiéře LaButovy hry Návraty hříšníka.
Jana Kubátová patří k herečkám, které s lehkostí ztvární role komediální i tragické. Ani v jednom z případů nemá divák sebemenší pochybnosti jejímu herectví uvěřit. Příkladem takových rozmanitých rolí jsou potrhlá Gronya v komedii Lháři, panovačná a zraněná Mattie Fae Aikenová ve hře Srpen v zemi indiánů, nevyrovnaná kariéristka Angelika v Push up a v neposlední řadě Maureen v Krásce z Leenane. Za roli staré panny, která nepřestává doufat v lásku svého života a snaží se vydobýt kousek štěstí navzdory despotické matce byla nominována na cenu Thálie.
V poslední době jste ji mohli spatřit jako svéráznou matku Beccy a to ve strhující sondě do temných zákoutí lidské duše (Králičí nora). Skvěle se zhostila postavy Zdravé v tragické grotesce Neapolská choroba, Lékařky v inscenaci Middletown, Tituby v Čarodějkách ze Salemu, Doktorky, Terapeutky a Matky v Lidé, místa, věci, inspicientky Molly v Libertinovi, královny Margaret v Richardovi III. Ale především bychom doporučili její herecký koncert coby důchodkyně Almut v černé tragikomedii Jednou hole, jednou na nože.
Jana Kubátová vytvořila několik filmových a televizních rolí, působila v DJKT jako asistentka režie a dosud spolupracuje s Českým rozhlasem. V nedávné době vstoupila do Dvorany slávy Plzeňského kraje.
Jana Kubátová miluje svobodu, moudrost, syna a svá zvířata.