Carmen
Georges Bizet
Carmen
Bizetova Carmen patří k největším repertoárovým stálicím operních divadel. Libreto napsala zkušená dvojice H. Meilhac a L. Halévy podle novely Prospera Mériméa zpracovávající skutečný příběh.
Bizet zemřel tři měsíce po neúspěšné premiéře Carmen a nedožil se tedy jejích pozdějších úspěchů. Carmen na své současníky působila zcela nově, neboť realisticky zpracovává příběh nešťastné lásky dona Josého k cikánce Carmen, která jej vyprovokuje k žárlivosti, když se zamiluje do toreadora Escamilla. José nepustí Carmen na corridu, při níž Escamillo úspěšně vítězí, a zabije ji. Bizetova strhující hudba je inspirována španělskými lidovými rytmy, zejména seguidillou a habanerou. Vedle známých árií a duet zaujmou též strhující sborové scény.
Tvůrci
- Hudební nastudování:
- Jiří Štrunc
- Dirigent:
- Jiří Štrunc / Jakub Zicha
- Režie:
- Martin Otava
- Scéna:
- Lukáš Kuchinka
- Kostýmy:
- Dana Haklová
- Light design:
- Antonín Pfleger
- Dramaturgie:
- Zbyněk Brabec
- Sbormistr:
- Jakub Zicha
- Choreografie:
- Nelly Danko
- Asistent režie:
- Jakub Hliněnský
- Asistent choreografie:
- Martin Šinták
- Hudební příprava:
- Maxim Averkiev, Martin Marek
- Nápověda:
- Viktorie Šimůnková
- Inspice:
- Petra Kuldová Tolašová
Osoby a obsazení
- Carmen:
- Jana Foff Tetourová / Nina Gracheva / Václava Krejčí Housková
- Don José:
- Paolo Lardizzone
- Micaela:
- Megan Barrera / Doubravka Novotná / Ivana Veberová
- Escamillo:
- Csaba Kotlár / Jiří Rajniš
- Zuniga:
- Jan Hnyk / Jevhen Šokalo
- Frasquita:
- Radka Sehnoutková / Doubravka Novotná
- Mercedes:
- Ivana Klimentová / Jana Piorecká
- Remendado:
- Viktor Bezkorovainyi / Tomáš Kořínek
- Dancairo:
- Jakub Hliněnský / Daniel Kfelíř
- Morales:
- Jakub Hliněnský / Jiří Kubík
- Sbor opery, Orchestr opery DJKT, Balet DJKT, Kajetán – Dětský sbor opery DJKT
Fotografie z inscenace
Autor fotografií: Martina Root
- Operu uvádíme ve francouzském originále.
- Délka inscenace je uvedena včetně 1 přestávky.
Napsali o nás
Nová scéna v Plzni svědkem další premiéry
„Sebelepší hudba a její skvělá interpretace, jako tomu je při plzeňském nastudování, by ale nevyzněla bez druhé strany inscenace, kterou je režijní vedení ředitele Divadla J. K. Tyla Martina Otavy a celé řady dalších tvůrců. […] Orchestr opery DJKT hraje od prvních tónů předehry soustředěně a v naprosté souhře. Přesvědčivě vyznívají veškerá sóla jednotlivých nástrojů (flétny, klarinety aj.). Dirigentova volba temp vynikajícím způsobem koresponduje s jednotlivými španělskými tanci. Překvapí i skutečnost, že při mírném přizvučení dění na jevišti (zahlédl jsem mikrofony na bocích jeviště) orchestr zní kompaktně, ale nikoli přehlušujícím způsobem. […] Vynikajícím způsobem vyzněly veškeré sborové scény. Sbor opery pod vedením Jakuba Zichy i dětský sbor opery DJKT Kajetán pod vedením hlavní sbormistryně Anny Marie Lahodové byly hlasově výborně připraveny, ve spolupráci s režií se na jevišti pohybovaly přirozeně, v případě dětí nadšeně až živelně.“ více
Petr Novák, KLASIKA PLUS, 27. ledna 2020
Oslňující Carmen na jevišti Divadla J. K. Tyla v Plzni
„Plzeňská inscenace má velkolepou výpravu, elegantní kostýmy, mnohačlenný sbor, orchestr a balet, který ‚protančí‘ celou operou v plném lesku a velikosti. […] To všechno jsou prostředky, které Otava užívá, které dokáže propojit, prolnout tak, aby nejen zaujal, ale vytvořil oslňující harmonický zážitek. A ono se mu to zase podařilo.“ více
Pavel Hejduk, LITERÁRNÍ NOVINY, 14. února 2020